Se den!

Livet är fan helt underbart!

Filmen börjar som en romatisk komedi och berättar historien om en italiensk jude, Guido Orefice som i 1930-taets Italien kommer till en ny stad och uppvaktar sitt hjärtas dam Dora. Guido och Dora blir med tiden ett par och får en son, Giosuè. Under filmens andra hälft rasar 2:a världskriget ut och filmen byter ton. Guido får en dag veta att han och hans son skall deporteras till ett koncentrationsläger. För att hålla hoppet och humöret uppe försöker Guido övertala sin son att lägret endast är en lek där det gäller att samla poäng för att kunna vinna en stridsvagn.


 

Fy vad jag grina! Men många tårar var lyckotårar.. En sådan person som Guido skulle alla vara, en sådan pappa borde alla människor ha. Att lura sin son att det inte finns något krig, utan att allt är en lek och att man måste samla ihop 1000 poäng för att vinna. han lurar sonen att de leder, och att han kommer att vinna sin egna stridsvagn (som han tillslut gör också). En pappa som lurar sin son med humor, allt för att han inte ska få käna av all den spänning som finns i luften, och allt som hädner omkring dem(folk bränns i ugnar och blir skjutna ute på gården.) Alla borde se denna film!

Idag har jag varit i Uppala, och vad vi virrade omkring innan vi hittade dit vi skulle, vem fan ser på BIO i Uppsala?! men som tur hade alla överseende med att vi var två bönder i stan! Lunch på ett mysigt ställe- sallad of course! Men nu så är det bara att fortsätta med uppsatsen. Sedan ska jag även lägga till att jag kommer att söka jobb i Linköping och i Lysekil, Så får se vad jag kan hamna efter sommaren ;D Behöver en förändring så skulle ju vara kanaon att dra neråt i Sverige! Puss på er alla! 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag sa ju att jag skulle älska filmen... Visst önskar man att man var som Guido vad det än gäller i livet... Jag har nog sett den tio gånger och kan utan problem se den tio till!



2009-03-27 @ 16:37:54
URL: http://mariewihren.blogspot.com
Postat av: Sanna

Kom till Linköping så bor du nära mig :D

2009-03-28 @ 09:01:29
URL: http://rocksan.blogg.se/
Postat av: Emma á la polack

Go for flytt, go for flytt!! haha:)

2009-03-30 @ 00:50:06
Postat av: Anonym

Västkusten låter bra...

2009-03-30 @ 13:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0