Sjukhus-sthlm-operation-tumör

Efter lite research så upptäckte jag att Karolinska låg i Solna, Stockholm och inte i Uppsala...haha! Men shit the same! Nu är jag hemma iallafall och jag mår bra!



Så ska kanske ta hela berättelsen från början... För tre veckor sedan blev jag inlagd på AVA i gävle - Akuta vård avdelning för att jag hade haft ett antal minnesförluster under några dagar. De trodde även att jag hade drabbats av epilepsi, så var dock inte fallet. Men eftersom de trodde det fick jag under tre dagar gå igenom EEG - då de sätter elektroder på huvudet och utsätter mig för en massa olika ljusmönster och då kan de med hjälp av en dator se hur min hjärna reagerar. Eftersom det inte gav läkarna någonting så fick jag gå igenom flera olika typer av röntgen, magnetröntgen med och utan kontrast och vanlig rtg. Där upptäcktes det att jag hade en"förändring" i mitt huvud... Detr vill säga har inte velat ta upp detta eftersom många kan missförstå vad jag egentligen ha i mitt huvud... Det är så att jag har en tumör som det så fint kallas, och nu vill jag innan ni alla fortsätter att läsa att ett födelsemärke även kan kallas tumör så bara för att man har en tumör i huvudet så har man inte cancer, OK?!



Jag fick alltså en remiss till Karolinska universitetsjukhuset i Sthlm där jag blev inlagd för en operation där de ville ta prover på denna tumör i mitt huvud. Så på tisdagen var det inskriving på avdelningen, fixade så att jag slapp sova kvar över natten iallafall, men upp tidigt som 17 dagen efter alltså på onsdagen då min operation skulle bli på morgonen. Operationen gick ut på att de skulle gå in genom näsan på mig och in genom skallbenen för att få ut lite ben från denna tumör för att sedan ta prov på dessa, detta svar får jag vänta några dagar på innan de vet säkert om det är en godartad eller en elakartad tumör.



Kirurgen som skulle utföra ingreppet berättade före mig vad de skulle göra och vad han trodde det var... han trodde att det inte var någon fara, men att denna tumör kan ge mig problem i framtiden med syn ochh huvudvärk. Men alltså jag belv nerskickad till operationen på onsdag morgon och de söv ner mig och operationen gick bra. När jag vaknade upp insåg jag fort att jag hade massa blodfläckar på mig, men snart så kom en narkossköterska och berättade att allt hade gått bra och att de hade fått de benbitar de behövde. Sedan kom kirurgen och berättade att det gick bra och han berättade också att han nog kunde säga att det var som vi trodde innan operationen att det inte är något farligt, men attvi fick invänta provsvaren.



Sedan blev jag uppskickad till avdelningen där jag skulle tillbringa natten, då jag till min stora förtjusning insgå att jag hamnade i ett fyra-rum dvs ett rum där fyra personer höll till samtidigt.. Jippie! hatar sjukhus.....!!! Men jag sov mest hela dagen sedan på kvällen piggnade jag till och jag hade varken ont eller huvudvärk som de sa att ja skulle ha, så jag såg mest på teve hela kvällen. Under natten började mina kära andra sovkamrater att spy och kissa och allt sånt snusk så jag sov inte en blund på den natten...



Dagen efter tjatade jag redan från kl 10 på morgonen att jag ville hem, nu fick det räcka med sjukhus för min del då jag hela tiden fikc till svar att "din doktor har skrivit att du ska vara kvar tills på fredag" men tillslut så vid 14 så fick jag beskedet att jag fick åka hem, så ringde hem till storvik så attt mamma kunde komma ner och hämta mig i sthlm... Så nu är jag hemma och mår bra. Ingen motion på 2 veckor, och inte befinna mig där det finns risk för sjukdom osv. Så träffa folk nu de närmaste dagarna är det inte tal om, ska på DM och kika på söndag så det blir den första kontakten med folk.. Är lite förkyld nu men det får jag väl ta...



Nu kära vänner vet ni vad som försigår kring mig just nu...
Här kommer en liten del ur journalen:
Biopsi av misstänkt tumör på clivus vä
Inspekterar hö näskavitet ua. Vä ua. Väljer att förflytta concha media något medialt och concha inferior lateralt. Går in i framväggen till sinus sphenoidalae och stöter omedelbart på det ben som jag bedömer vara omvandlat av den sandlika fibrösa dysplasin. Tar några biopsibitar från detta och lägger Surgicel i op-kaviteten





Massa Kramar från Anna


Kommentarer
Postat av: sussi

heja Anna detta fixar du men kom i håg att du kan behöva folk,,vänner nära dig, rättsom det är så börjar du fundera på allt,, canser ,hur blir det osv.. jag fick samma på min hals för några år sedan och gjorde en stor op. de som var mest rädda var folk, familj runt om mig så glöm inte dem så finns de för dig alla mina kramar // sussi

2009-09-18 @ 19:59:44
Postat av: M

Tyckte journaltexten sa allt... Fatta klockrent!! =) Ses på söndag...

2009-09-19 @ 07:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0